Digityksen blogi

Ajankohtaisia digiuutisia meiltä ja maailmalta sekä keskustelua markkinoinnin murroksesta, sisältö- ja inbound-markkinoinnista sekä markkinointiteknologiasta.

Suosituimmat

markkinoinnin automaation trendit
Markkinoinnin automaatio on yhä tärkeämmässä roolissy yhä useammissa organisaatioissa. Silti kehitettävää on vielä paljon. Miltä vuosi 2016 näyttää markkinoinnin automaation näkökulmasta?
Joonas Rinne

Uusimmat

 
Julkaistu 16.3.2016, kirjoittanut Joonas Rinne

Valve Group ja Digitys ovat sopineet yritysjärjestelystä, jonka myötä Digitys siirtyy osaksi Valvetta. Tavoitteena on palvella asiakkaita entistäkin kokonaisvaltaisemmin digitaalisessa markkinoinnissa.

Yritysjärjestely on osa Valveen strategiaa ja tavoitetta yhdistää markkinointi, teknologia ja viestintä sekä luoda niiden kautta dynaamista kilpailuetua asiakkaille. Digitys on digitaalisen sisältömarkkinoinnin, markkinoinnin automaation, inbound-markkinoinnin ja sosiaalisen median osaaja.

Julkaistu 4.3.2016, kirjoittanut Mikko Rindell

Minulla on ilo ilmoittaa, että olemme solmineet yhteistyösopimuksen korisliigajoukkue Vilpas Vikings:in kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on osaltamme vahvistaa ja tukea seuran henkilöstöä digitaalisen viestinnän rakentamisessa. Tulemme yhteistyössämme keskittymään myös uudenlaisen lisäarvon tuottamiseen eri sidosryhmille, erityisesti yhteistyökumppaneille.

Julkaistu 23.2.2016, kirjoittanut Vesa Kajander

Loppuvuodesta 2015 Google lanseerasi AdWordsiin Asiakaskohdistus -ominaisuuden (Customer Match). Tämä tarkoittaa mahdollisuutta kohdistaa mainontaa sähköpostin perusteella Google-haussa, YouTubessa ja Gmailissa; eli käytännössä uudelleenmarkkinointia sähköpostilistoille.

Julkaistu 2.2.2016, kirjoittanut Mikko Rindell

Markkinointiautomaation osalta aletaan tänä vuonna suomalaisyrityksissä keskittymään entistä enemmän teknologian varsinaiseen hyödyntämiseen. Tämän nosti myös Joonas Rinne esille suositussa Markkinoinnin automaation trendit 2016 -artikkelissaan. Näin ollen järjestelmäintegraatioiden sujuvuus nousee tämän myötä entistä useamman organisaation työpöydälle, kun markkinointi-infrastruktuuria suunnitellaan uusiksi tai päivitetään selkeästi.

Tärkeimmäksi yksittäiseksi kysymykseksi nousee usein tiedonsiirto ja -synkronointi automaatiojärjestelmän ja CRM-järjestelmän välillä. Unohtaa ei sovi myöskään jatkuvassa mullistuksessa olevaa muuta markkinointiteknologiakenttää, jonka erilaisia työkaluja on modernin markkinoijan pystyttävä liittämään työkalupalettiinsa tarpeen mukaan – mielellään mahdollisimman sujuvasti.

Julkaistu 27.1.2016, kirjoittanut Joonas Rinne

Suomalaisissa yrityksissä panostetaan yhä enemmän sisältömarkkinoinnin voimaan liidien ja myynnin generoinnissa – ja hyvä näin. Monilta yrityksiltä puuttuu kuitenkin selkeä käsitys siitä, mitkä sisältötyypit tuottavat parhaiten liidejä ja mihin sisällöntuotannon resursseja tulisi näin ollen kohdentaa. Vaikka usein toistamme sitä, että sisältömarkkinoinnissa “enemmän on enemmän”, tuotetaan suomalaisissa yrityksissä myös paljon sellaista sisältöä, jonka vaikutus on olematon tai sitä ei ole edes mitattu. Minkä tyyppiset sisällöt sitten tuottavat tuloksia?

Julkaistu 10.1.2016, kirjoittanut Mikko Rindell

Keskustellessani yritysten Twitter-tilejä hallinnoivien markkinoijien ja yhteisömanagereiden kanssa olen huomannut, että yllättävän moni ei edes tiedä Twitter-analytiikan olemassaolosta. Suurin yksittäinen syy tähän on se, että Twitter on keskimäärin kehno esittelemään palvelunsa ominaisuuksia käyttäjilleen.

Kun taannoin törmäsin tähän aiheeseen Twitter-feedilläni, päädyin muistuttamaan tämän ominaisuuden löytymisestä osoitteesta analytics.twitter.com. Twiittini saamat reaktiot vain vahvistivat aikaisempaa havaintoani.

Julkaistu 23.12.2015, kirjoittanut Joonas Rinne

Markkinoinnin automaatio on yhä tärkeämmässä roolissa yhä useammissa organisaatioissa. Silti kehitettävää on vielä paljon. Miltä vuosi 2016 näyttää markkinoinnin automaation näkökulmasta?

Muistatko mitä tutkimusyhtiö Gartner ennusti vuonna 2012? Tiivistettynä sitä, että vuoteen 2017 mennessä markkinointijohtajan IT-budjetti ylittää tietohallintojohtajan vastaavan. Reilu vuosi sitten CIO.com totesi “väliaikakatsauksessaan”, että useat merkit viittaavat ennusteen toteutumiseen[...]

Julkaistu 10.12.2015, kirjoittanut Joonas Rinne

inbound-markkinointi ja kulttuuri

Inbound-markkinoinnista on puhuttu paljon viimeiset vuodet. Inboundista on tullut myös käsite, joka herättää "markkinoinniksi” poikkeuksellisen paljon kiinnostusta myös myynnin keskuudessa. Tiivistäisinkin lyhyesti, että kaikki haluavat inboundia. Silloin voimme heittää hyvästit kylmäpuheluille sekä tehottomille mainoskampanjoille ja keskittyä asioihin, joista asiakas on aidosti kiinnostunut – jopa innoissaan.

Julkaistu 29.10.2015, kirjoittanut Mikko Rindell

Hubspot on monille suomalaisille jo varsin tuttu markkinoinnin järjestelmä. Vainun viime kesänä julkaiseman tutkimuksen mukaan Hubspot on käyttäjämäärällä mitattuna selkeästi Suomen käytetyin markkinoinnin automaatiojärjestelmä.

Tämän artikkelin tarkoituksena on esitellä tarkemmin Hubspotin ominaisuuksia, jotka auttavat yritystä ja sen henkilöstöä systematisoimaan ja helpottamaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa myyntiä ja markkinointia.

Julkaistu 14.10.2015, kirjoittanut Mikko Rindell

B2B-organisaation inbound-koneisto rakentuu kahden peruspilarin varaan. Ne ovat kohderyhmälle hyödylliset sisällöt ja tehokas sisältöjen jakelu. Kun nämä kaksi pilaria ovat kunnossa, voidaan inbound-markkinoinnilla saada aikaan tuloksia. Lopullisena tavoitteena on tietenkin toteutunut lisämyynti, mutta usein ensimmäisenä välitavoitteena ovat kaikkien (myyjien) toivomat inbound-liidit.

Organisaatio tarvitsee inbound-liidien hankintaan sisältöjä, jotka palvelevat kohderyhmää. Yhtä tärkeitä kuin nämä sisällöt (ekirjat, oppaat, webinarit, white paperit, tutkimukset jne.) ovat ne toimintatavat ja kanavat, joilla sisältö saadaan tavoitellun kohderyhmän silmille. Inbound-markkinoija nojaa tässä pääsääntöisesti kolmeen tapaan: 

Julkaistu 9.10.2015, kirjoittanut Joonas Rinne

Hubspotin vuosittainen Inbound-konferenssi järjestettiin Bostonissa syyskuun alussa. Kuten odottaa saattoi, julkaistiin tapahtumassa myös joukko tuotepäivityksiä ja uusia ominaisuuksia.

Tämän vuoden julkistukset sisälsivät tuotepäivitysten ohessa uusia lisäosia, muutamia täysin uusia ominaisuuksia sekä erillisen Leadin-tuotteen, joka on Hubspotin kehittämä Wordpress-lisäosa.

Julkaistu 17.7.2015, kirjoittanut Joonas Rinne

Kesäisempien säiden antaessa edelleen odottaa itseään päätimme järjestää laadukasta tekemistä myös sisätiloihin. Digityksen Summer Camp sisältää kuusi moderniin markkinointiin pureutuvaa webinaaria viiden viikon aikana. Webinaarit järjestetään 23.7–27.8.

Julkaistu 25.6.2015, kirjoittanut Heli Koskinen

Tämän kevään yksi kuumimmista puheenaiheista digitaalisen markkinoinnin kentällä on ollut Googlen 21.4.2015 voimaan astunut ja mobiilikäytettävyyden merkitystä kasvattanut algoritmipäivitys. “Mobilegeddoniksikin” kutsuttu päivitys ei ole sarjassaan ensimmäinen, sillä Google on jatkuvasti pyrkinyt palvelemaan nopeasti kasvavaa mobiilikäyttäjien joukkoa entistä paremmin. Tuorein päivitys on kuitenkin tähänastisista merkittävin, sillä se paransi kertaheitolla reippaasti mobiiliystävällisten verkkopalvelujen sijoitusta luonnollisissa hakutuloksissa.

Julkaistu 20.4.2015, kirjoittanut Joonas Rinne

Mobiililaitteiden käyttö tiedonhaussa kasvaa jatkuvasti, ja tietysti myös Google pyrkii jatkuvasti palvelemaan mobiilisurffaajia paremmin. Google on aiemmin julkaissut arvionsa, jonka mukaan mobiilihakujen määrä tulee ohittamaan tietokoneilla tehtävät haut vuoden 2015 aikana.Mobiilikäytettävyyden merkitys kasvaa entisestään 21.4. Googlen uuden algoritmipäivityksen myötä. Ennen kyseistä päivitystä suomalaisyritysten panostus mobiilikäytettävyyteen on ollut melko vähäistä.

Julkaistu 15.4.2015, kirjoittanut Heli Koskinen

Google tarjoaa lukuisia hyödyllisiä työkaluja markkinoijalle. Valitsimme kahdeksan Suomen markkinointikenttään parhaiten soveltuvaa työkalua, joilla lisäätte yrityksenne näkyvyyttä, seuraatte verkkoliikennettä, hallinnoitte sisältöä sekä ennakoitte tulevia markkinoinnin trendejä.

Lue lisää työkaluista ja hyödynnä niitä markkinointinne mittaamisessa, suunnitelussa ja toteutuksessa jo tänään.

Julkaistu 5.3.2015, kirjoittanut Joonas Rinne

Hakukoneet ovat yksi verkkosivunne, erityisesti bloginne, tärkeimpiä ja potentiaalisimpia liikenteen lähteitä. Vaikka sosiaalisen median merkitys korostuu jatkuvasti ja sähköposti on edelleen tehokas väline potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen, hakukoneet tarjoavat kuitenkin selkeästi suurimman liikennepotentiaalin. Hakukoneiden merkitys korostuu etenkin kansainvälisillä, englanninkielisillä markkinoilla.

Investointi blogisisältöjen tuotantoon kannattaa maksimoida panostamalla yksittäisen blogiartikkelin hakukoneoptimointiin ennen julkaisua. Tässä artikkelissa esittelemme 18-kohdan tarkistuslistan, jonka avulla parannatte blogiartikkelien hakukonesijoitusta helposti.  

Sivut